[pic=5_1263574642.jpg]Eén week na het gemeentebestuur houden het OCMW en het ziekenhuis hun nieuwjaarsreceptie voor het personeel. Op die nieuwjaarsreceptie valt elk jaar heel wat nieuws te rapen. OCMW-voorzitter Fons Michiels (CD&V) heeft het zeker over de uitbreidings- en bouwplannen van het OCMW. Directeur Michel Detailleur zit sinds 1 januari in een 'veranderd' ziekenhuis. Het AZ Sint-Elisabeth kan sinds 1 januari zelfstandig optreden en ging ondertussen ook een samenwerking aan met de Turnhoutse ziekenhuizen. En er is ook de veranderde dienst hulpverlening met Dienst 100. Daarrond was de voorbije weken en maanden heel wat discussie. [b]Dienst 100[/b]Onze redactie kreeg nog een reactie van de verantwoordelijken van Ambucare (foto). Ze geven daarbij hun visie over het dossier Dienst 100. Jo Puls Ambucare: "Zoals u wel hebt gelezen is het 100- vervoer weer naar een andere dienst gegaan, namelijk naar de Hulshoutse Ambulancedienst. Weer hetzelfde spelletje, een vreemde dienst die hier komt rijden en totaal geen weet heeft van hoe het hier loopt en wederom kennen mensen van Hulshout hier natuurlijk geen enkele straat. Wat ons toch enigzins verwondert is dat Dr. Haenen ons zelf gecontacteert heeft om een dossier in te sturen voor het vervoer te organiseren aangaande de dienst 100 te Herentals. Dit hebben wij dan ook gedaan en alles netjes binnengestuurd. Het zou dan ook de bedoeling geweest zijn dat het 100 vervoer per 8 januari 2010 zou overgedragen worden aan een andere dienst. Groot was dan ook onze verbazing dat per 21/12/2009 plotseling de HAD in Herentals stond om over te nemen van het Rode Kruis Berlaar.Wij hebben dan alle moeite gedaan om iemand van volksgezondheid te contacteren maar plotseling kon niemand ons te woord staan. Na lang aandringen konden wij dan eindelijk iemand te pakken krijgen en die gaf ons gewoon de mededeling dat inderdaad de Had in Herentals stond. Wij zijn nooit gecontacteerd door iemand of er heeft ook niemand niet gebeld met ons om de beslissing door te geven en wij weten tot op heden nog altijd niet waarom wij niet geselecteert zijn hoewel wij aan al hun criteria bantwoorden. Dit is geen gewone gang van zaken en volgens ons kan dit ook niet. Hierin zijn wij ook niet alleen want iedereen denkt er het zijne over en als algemene draad kan men stellen dat dit niet de normale gang van zaken is. Het is duidelijk dat er iets niet pluis is daar de mensen van Volksgezondheid zich in stilzwijgen hullen.Feit is natuurlijk dat ik mij niet neerleg bij deze gang van zaken en ik de nodige stappen zal ondernemen.Wat dan nog bijkomend is, is dat er aan de problematiek niets verandert, er komt een andere ziekenwagen in Herentals maar wederom geen tweede vertrek, dus alles blijft bij het oude, terwijl er nu wel duidelijk is dat er een probleem is Herentals, zelfs Kap. Peelaerts van de brandweer heeft dit beaamd in een interview, er moeten teveel ziekenwagens van andere sectoren naar Herentals komen om bij te springen. Als Dr. Haenen nu komt vertellen dat er geen probleem is in Herentals dan weet hij van niets."Jo Puls: "De directeur van het ziekenhuis van Herentals stelt dat de ziekenwagen van Geel vertrekt om 16.03 en aankomt in het ziekenhuis Van Geel om 16.30h met de patiënt. Even rekenen: vertrek om 16.03h, ter plaatse Herentals om 16.16h. Dat is 13 minuten om bijna 19 km te overbruggen in volle spits. Slachtoffer opladen te herentals, wat gezien de aard van de verwondingen toch een 10 tal minuten in beslag neemt en dan naar het ziekenhuis van Geel waar men dan zou aankomen om 16.30h. Dat betekent dat men met slachtoffer op 4 minuten van Herentals naar Geel rijdt. Als ik dan de gemiddelde snelheid van die wagen bereken kom ik op ongeveer 195 km/uur uit. Volgens mij hebben de mensen van Geel een speciale ziekenwagen en wel eentje met raketaandrijving,wat men daar suggereert kan nooit, men kan nooit op 27 minuten van Geel naar Herentals rijden, slachtoffer opladen en terug naar Geel.Wat het kostenplaatje betreft kunnen we duidelijk zijn: niks want wij zijn zelfbedruipend en hebben alles zelf. De gezondheidsinspecteur stelt nu dat onze aanvraag destijds is afgekeurd, wel wij hebben nooit enige briefwisseling daaromtrent gehad, voor ons is onze aanvraag nog steeds lopende daar wij een positief advies hebben gekregen.Als Herentals een grensgeval is zoals hij stelt, hoe komt het dan dat Geel,Westerlo,Heist op den Berg en Turnhout allemaal een tweede vertrek hebben terwijl hun sector veel kleiner is en minder risico hebben. Als het in de Kempen dan toch zo meevalt hoe komt het dan dat Geel hier twee maal per week moet zijn?We moeten minstens 100 interventies per jaar hebben om rendabel te zijn volgens het artikel, in 2008 hadden wij 1652 interventies, dus rendabel zijn we genoeg denk ik.Aangaande de overshooting kunnen we kort zijn, kijk maar een naar Antwerpen stad daar staat bij wijze van spreken op elke hoek van de straat een ziekenwagen. Falck Ambuce levert daar het merendeel van de wagens, niet moeilijk natuurlijk als je als zaakvoerder van deze firma in de commisie DGH zit.Mijns inzien wordt de Kempen wederom stiefmoederlijk behandeld en worden we nog steeds aanzien als "die boerkes van den buiten." Men ontrekt zich van elke verantwoordelijk en handhaaft het systeem paraplu en wie betaalt het gelag? De burger van Herentals", aldus Jo Puls, Algemene Directie, Ambucare Ambulancedienst, ambucare.htc@telenet.be